1- Abdest'in Fazileti
1- Cabir b. Abdillah (r.a.)
- - (-)
1450- Cabir b. Abdullah'ın bildirdiğine göre Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: ''Cennetin anahtarı namazı namazın
anahtarı da temizliktir.''
Bu Hadis Hasendir.
Diğer tahric: Ebu Davud (1/15) ve Hakim (1/132) ve rivayet
ettiler.
2- İbn Ömer (r.a.)
- - (-)
1451 (1)- Mus'ab b. Sa'd der ki: İbn Amir hastalanınca halk
onu iyilikle anmaya başladı. İbn Ömer ise susmuş bir şey söylemiyordu. Sonunda
İbn Ömer, İbn Amir'e şöyle dedi: "Seni onlardan daha az tanıyor değilim.
Ama (Seni onlar gibi övmememin sebebi) Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'in: «Allah temiz olmadan (abdestsiz) kılınan namazı ve hıyanet ve
hırsızlıkla elde edilerek verilen sadakayı kabul etmez» buyurduğunu
duydum."
9264 (l)'de tekrar edecektir.
1452 (2)- İbn Ömer'in bildirdiğine göre Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem):
''Hıyanet ve hırsızlıkla elde edilerek verilen sadaka ve
temiz olmadan (abdestsiz) kılınan namaz kabul edilmez'' buyurmuştur.
Bu Hadis Sahihtir.
1453 (3)- Mus'ab b. Sa'd der ki: İbn Amir hastalanınca halk
onu iyilikle anmaya başladı. İbn Ömer, İbn Amir'e şöyle dedi: "Seni
onlardan daha az tanıyor değilim. Ama (seni onlar gibi övmememin sebebi)
Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem)'in: «Allahı hıyanet ve hIrsızlIkla
elde edilerek verilen sadakayı ve temiz olmadan (abdestsiz) kılınan namazı
kabul etmez» buyurduğunu duydum."
Bu Hadis Sahihtir.
Diğer tahric: Müslim (1/80), Tirmizi (1/6-8) ve İbn Mace
(1/60) rivayet ettiler.
1454 (4)- İbn Ömer'in bildirdiğine göre Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Ailah, hıyanet ve hırsızlıkla elde edilerek
verilen sadakayı ve temiz olmadan (abdestsiz) kılınan namazı kabul etmez''
buyurdu.
Bu Hadis Sahihtir.
1455 (5)- Mus'ab b. Sa'd der ki: Abdullah b. Ömer, hasta
olan İbn Amir'i ziyaret edince, İbn Amir: "Neden bana dua
etmiyorsun?" diye sordu. İbn Ömer, şöyle cevap verdi: Resulullah
(sallallahu aleyhi ve sellem)'in: ''AIlah, temiz olmadan (abdestsiz) kılınan
namazı ve hıyanet ve hırsızlıkla elde edilerek verilen sadakayı kabul etmez''
buyurduğunu duydum. Sen ise Basra'ya zekat memuru olarak görevlendirilmiştin.
3- Usame el-Huzeli
- - (-)
1456 (1)- Ebu'l-Melih'in babasından bildirdiğine göre
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bir evde: "Allahı temiz olmadan
(abdestsiz) kılınan namazı ve hıyanet ve hırsızlıkla elde edilerek verilen
sadakayı kabul etmez'' buyurdu.
Bu Hadis Sahihtir.
Diğer tahric: Ebu Davud (59), Nesai (1/87) ve İbn Mace (271)
rivayet ettiler.
1457 (2)- Ebu'l-Melih'in babasından bildirdiğine göre
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Allah, hıyanet ve hırsızlıkla
elde edilerek verilen sadakayı ve temiz olmadan (abdestsiz) kılınan namazı
kabul etmez'' buyurdu.
Bu Hadis Sahihtir.
4- Amr b. Abese
- - (-)
1458 (1)- Şeddad b. Abdillah ed-Dimeşki - Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in ashabından bir gruba yetişmişti- bildiriyor:
Ebu Umame: "Ey Amr b. Abese! Sen hangi delile dayanarak «Ben İslam'ın
dördüncüsüyüm» diyorsun?" diye sorunca, Amr şöyle cevap verdi:
Ben Cahiliye döneminde halkı dalalette görüyordum. Putların
bir kıymeti olduğuna inanmıyordum. Sonra Mekke'de birtakım haberler veren bir
kimsenin çıktığını işittim. Deveme binip Mekke'ye vardım. Geldiğim zaman
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) gizlennıiş bir halde, kavmi de
kendisine karşı öfkeli idi. Bir fırsatını bulup yanına girdim ve: "Sen
nesin?" diye sordum. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
''Ben Allah'ın nebisiyim'' cevabını verince, ben:
"Allah'ın nebisi de neymiş?" diye sordum. Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem): ''Allah'ın elçisi demektir'' cevabını verince, ben:
"Allah mı seni elçi olarak gönderdi?" diye sordum. Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Evet'' cevabını verince, ben: "Seni ne
ile peygamber olarak gönderdi?" diye sordum. Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem):
''Allah'ın birlenmesi, O'na hiçbir şeyin ortak koşulmaması,
putların kırılması, akrabaya iyilik ile gönderdi'' cevabını verdi. Ben:
"Bu saydıkların üzere seninle beraber kim vardır?" diye sorunca,
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
''Bir hür ile bir köle -veya bir köle ile bir hür- vardır''
cevabını verdi. Baktım ki Ebu Kuhafe'nin oğlu Ebu Bekr, bir de Ebu Bekr'in
azadlı kölesi Bilal var. Ben: "O halde sana tabi oluyorum" deyince
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
''Bugün buna gücün yetmez. Ama aile efradına dön. Benim ne
zaman muzaffer olduğumu ortaya çıktığımı işittiğin zaman hemen bana gel'' dedi.
Ben böylece Müslüman olarak aileme döndüm. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)
Medine'ye hicret edince ben haberlerini almaya ve insanlardan onu soruşturmaya
başladım. Nihayet Yesrib halkından yani Medinelilerden birkaç kişi bana geldi.
Onlara: "Size gelen şu Mekkelinin durumu nedir?" diye sorunca, onlar:
"Kavmi onu öldürmek istedi, fakat buna güç yetiremediler. Onlarla onun
arasına girildi. Halk süratle onun yanına vardı" cevabını verdiler. Amr b.
Abese der ki:
"Deveme binip Medine'ye Resulullah (sallallahu aleyhi
ve sellem)'in yanına gittim ve yanına girip: "Ey Allah'ın Resulü! Beni
tanıyor musun?" diye sordum. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem):
''Evet'' sen Mekke'de yanıma gelen değil misinV karşılığını verdi. Ben:
"Evet" deyip: "Ey Allah'ın Resulü! Allah'ın sana öğrettiği ve
benim bilmediğim şeylerden bana da öğret" dedim. Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
''Sabah namazını kıldıktan sonra güneş doğup bir veya iki
mızrak boyu yükselinceye kadar namazı kılma. Çünkü güneş, şeytanın iki boynuzu
arasından çıkar. İşte kafirler o zamanda güneşe secde ederler. Sonra namaz kıl.
Çünkü namazı ispatlı ve şahitlidir. Namazıı mızrağın gölgesi dimdik duruncaya
kadar kılmaya devam et. Sonra namaz kılmayı bırak. Çünkü o vakitteı cehennem
iyice alevlendirilir. Gölge (batıya doğru) döndüğü zaman yine namaz kıl. Çünkü
namazı ispatlı ve şahitlidir. Onu, ta ikindiye kadar kılmaya devam et. İkindiyi
kıldıktan sonra namaz kılmayı bırak. güneş batıncaya kadar namaz kılma. Çünkü
güneşı şeytanın iki boynuzu arasından batar. İşte kafirler o zamanda ona secde
ederler.'' Ben: "Ey Allah'ın Peygamberi! Bana abdest almadan bahset"
deyince, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
''Sizden biri abdest suyunu yakınına alır, ağzını çalkalar,
burnuna su çekip çıkarırsa suyla beraber yüzünün, ağzının ve burnunun günahları
dökülür. Sonra Allah'ın emrettiği gibi yüzünü yıkadığında suyla beraber
sakalının etrafından yüzünün günahları düşer. Sonra dirseklere kadar kollarını
yıkar, bunda da suyla birlikte ellerinin günahları parmaklarının ucundan
dökülür. Sonra başına mesh eder, başının günahları saçının uçlarından suyla
birlikte düşer. Sonra topuklara kadar ayaklarını yıkar, yine ayaklarının
günahları suyla beraber parmaklarının uçlarından dökülür. Sonra kalkıp Allah'a
hamd ederı Ona övgüde bulunurı layık olduğu şekliyle Allah'ı Yüceltirı kalbini
sırf Allah için diğer şeylerden boşaltarak iki rekat namaz kılarsa, namazın
sonunda annesinden doğmuş gibi günahsız olur. ''
Ebu Umame: "Ey Amr b. Abese! Ne dediğine dikkat et! Sen
bunu Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den duydun mu? Bunları yapan
kişiye bütün bu saydıkların verilir mi?" deyince, Amr şöyle karşılık
verdi:
"Ey Ebu Umarne! Doğrusu yaşım ilerledi, kemiklerim
inceldi, ecelim yaklaştı. Bu haldeyken Allah ve Resulü adına yalan söylemeye
hiçbir ihtiyacım yoktur. Bu sözü, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den
bir defa ya da iki defa veya üç defa değil tam yedi defa veya daha çok
işitmemiş olsaydım, bunu asla rivayet etmezdim."
[-Hasendir-]
Diğer tahric: İbn Mace (283, 1251, 1364) ve Nesai (1/283)
rivayet ettiler.
1459 (2)- Amr b, Abese der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem)'in yanına gidip: "Ey Allah'ın Resulül Kim Müslüman oldu?"
diye sorduğumda: ''Bir hür, bir de kölel, cevabını verdi. Ben: "Kişinin
diğer saatlere göre Allah'a daha yakın olabileceği bir saat var mı?" diye
sorunca, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle cevap verdi:
''Evetl gecenin sonlarına doğru olan vakittir. Gecenin son
yarısındaı
"Bunları Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den
sen mi duydun?" diye sorulunca: "Bunları bir veya iki ya da on veya
yirmi defa işitmemiş olsaydım anlatmazdım" cevabını verdi.
[-Hasendir-]
1460 (3)- Ebu Taybe anlatıyor: Şurahbil b. es-Sımt, Amr b.
Abese es-Sülemi'yi çağırıp şöyle dedi: "Ey İbn Abese! Bana, Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den bizzat duyduğun, unutmadığm ve içinde yalan
olmayan bir hadis anlatır mısm?" Amr şöyle karşılık verdi: "Evet;
Resulullahim (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle dediğini duydum:
''Allah Teala buyurdu ki: Benim için birbirini sevenlere
muhabbetim vacip oldu. Benim için birbirleriyle dost olanlara muhabbetim vacip
oldu. Benim için birbirini ziyaret edenlere muhabbetim vacip oldu. Benim için
birbirleriyle hediyeleşenlere muhabbetim vacip oldu. Benim için birbirine
yardım edenlere muhabbetim vacip oldu.''
Amr b. Abese anlatmaya devam ediyor: Resulullahlm
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurduğunu duydum: ''Kim Allah yolunda bir
ok atarsa, attığı ok ister isabet etsin, ister etmesin, Hz. İsmail'in soyundan
bir kişiyi azad etmiş gibi sevap alır. Allah yolunda bir tel saçı ağaran
kişinin bu saçı kendisi için bir nur olur. Hangi .Müslüman bir Müslümanı azad
ederse, azad ettiğinin her uzvuna karşılık kendisinin de bir uzvu Cehennemden
azad olur. Hangi Müslüman kadın da Müslüman bir kadın, azad ederse, azad
ettiğinin her uzvuna karşılık kendisinin de bir uzvu Cehennemden azad olur.
Allahı kendi sulbünden büluğa ermemiş üç çocuğu vefat eden Müslüman erkek veya
kadın'a, bu çocukları Cehenneme karşı siper kılar. Kim namaz için abdest almak
için kalkarsa - Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) abdest azalarını ve
kaç defa yıkanacaklarını saydı- işlemiş olduğu her günahtan kurtulur. Namaza
kalkınca da Allah onu bir derece yükseltir. Oturduğu zaman da (günahlarından)
arınmış bir şekilde oturur.''
Şurahbil b. es-Sımt: "Ey İbn Abese! Bu hadisi
Resulullah(sollollohu aleyhi vesellem)'den sen mi duydun?" diye sorunca,
Amr b.Abese şöyle cevap verdi: "Evet. Kendisinden başka ilah olmayana
yemin ederim ki, eğer bu hadisi Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bir
veya iki ya da üç veya dört veya beş ya da altı veya yedi defa duymamış
olsaydım, bunu insanlara anlatıp anlatmamam benim için bu kadar önemli olmazdı.
Vallahi bu hadisi Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den kaç defa
duyduğumu hatırlamıyorum."
[-Hasendir-]
1461 (4)- Şehr b. Havşeb bildiriyor: Mescidde oturup
saçlarını temizleyen Ebu Umame'nin yanına gittiğimizde bize dedi ki: Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in şöyle buyurduğunu duydum:
''ınüslüman abdest aldığı zaman, kulaklarıyla, gözleriyle,
elleriyle ve ayaklarıyla işlediği günahlar yok olur.'' Ebu Zabye yanımıza gelip
bizimle konuştu ve: "Bu size ne anlattı?" diye sordu. Bize anlattığı
hadisi ona zikredince, Ebu Zabye şöyle dedi: Evet. Amr b. Abese'nin bu hadisi
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den zikrettiğini ve şunu ilave
ettiğini duydum: Temiz (abdestli) bir şekilde yattıktan sonra
[-Hasendir-]
Diğer tahric: İbn Mace, taharet 1/104 (had. no:283)
5- Ebu Umame el-Bahili (r.a.)
- - (-)
1462 (1)- Ebu Ğalib'in bildirdiğine göre Ebu Umame:
"Gereği gibi abdest alınca, bağışlanmış olarak oturursun. Bu şekilde
abdest alan kalkıp namaz kılarsa, bu onun için üstünlük ve sevap olur. Oturursa
bağışlanmış olur" dedi. Bir adam:
"Ey Ebu Uname! Sence (abdest alan) kalkıp namaz kılsa
bu, onun için nafile (fazladan ecir) olur mu?" diye sorunca, Ebu Umame
şöyle cevap verdi:
"Hayır. Nafile sadece Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'e mahsustur. günahlar ve hatalar işlemeye devam ederken nasıl bu onun
için nafile olur. Ancak bu onun için artı fazilet ve ecir olur."
Diğer tahric: Taberani (8062) rivayet ettİ.
1463 (2)- Ebu Ğalib der ki: Ebu Umame'ye nafileyi
sorduğumda: "Nafile Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) içindi. Sizin
için ise fazilettir" dedi.
[-Hasendir-]
Diğer tahric: Abdurrezzak 3/71 (4842) rivayet etti.
1464 (3)- Ebu Umame'nin bildirdiğine göre Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Kim namaz kılmak maksadıyla
abdest almak için kalkıp ellerini yıkarsa, elinden düşen ''K damlayla günahları
dökülür. Mazmaza ve istinşak yapınca düşen ''K damlayla günahları dilinden ve
dudaklarından dökÜlür. Yüzünü yıkayınca ise yere düşen ''K damlayla günahları
kulaklarından ve gözlerinden dökülür. Kollarını dirseklerine, ayaklarını da
topuklarına kadar yıkayınca da bütün günahlarından annesinden doğduğu günkü
gibi tertemiz olup kurtulur. Kalkıp namaz kılınca da Allah onun derecesini
yükseltir. Oturunca da günahsız bir şekilde oturur.''
[-Hasendir-]
Diğer tahric: Taberani M. el-Evsat (4394) rivayet etti.
1465 (4)- Ebu Umame'nin bildirdiğine göre Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''ınüslüman abdest alınca günahları
kulaklarından, gözlerinden, ellerinden ve ayaklarından çıkıp dökülür. Oturunca
da bağışlanmış olarak oturur'' buyurmuştur.
[-Hasendir-]
1465 (4)- Ebu Müslim der ki: Mescidde saçlarını temizleyip
bitleri çakıllarla gömen Ebu Umame'nin yanına gidip şöyle dedim: "Ey Ebu
Umame! Bir adam senin Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den şöyle
buyurduğunu naklettiğini söyledi:
''Kim güzelce abdest alır, ellerini, yüzünü yıkar, başını ve
kulaklarını mesheder, sonra kalkıp farz namazı kıfarsa, Allah, bu kişinin o gün
yürüyerek, elleriyle tutarak,kulaklarıyla dinleyerek, gözleriyle bakarak ve
içinden kötülüğü geçirerek işlediği günahları affeder.''
Bunun üzerine Ebu Umame: "ValIahi! Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den bunu sayamayacağım kadar çok duydum"
dedi.
[-Hasendir-]
Diğer tahric: Taberani (8032) rivayet etti.
1467 (6)- Ebu Umame der ki: Eğer Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) sadece yedi defa -Ebu Said rivayetinde: "Dokuz
defa" ibaresi yer almıştır- duymuş olmasaydım size anlatmazdım. Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem):
"Kişi kendisine emredildiği şekilde abdest alırsa,
günahları kulaklarından, gözlerinden, ellerinden ve ayaklarından dökülüp yok
olur'' buyurdu.
[-Hasendir-]
Diğer tahric: Taberani (7566) rivayet etti. , ,
1468 (7)- Ebu Umame der ki: Eğer Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'dan sadece yedi defa duymuş olmasaydım size anlatmazdım. Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Kişi kendisine emredildiği şekilde abdest
alırsa, günahları kulaklarından, gözlerinden, ellerinden ve ayaklarından
dökülüp yok olur'' buyurdu.
[-Hasendir-]
1469 (8)- Ashab-ı Kira.mdan Ebu Umame Resulullah (sallallahu
aleyhi ve sellem)'in şöyle buyurduğunu nakleder: ''Abdest almak önceki
günahları siler. Sonra kıldığı namaz nafile (fazladan sevap) olur. '' Ebu
Umame'ye: "Sen bunu Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in
söylediğini duydun mu?" diye sorulunca: "Evet. Bir, iki, üç, dört,
beş defadan daha çok duydum" cevabını verdi.
[-Hasendir-]
1470 (9)- Ebu Ğalib er-Rasibi'nin bildirdiğine göre kendisi
Ebu Umame ile karşılaşınca ona bazı şeyler sordu. Bunun üzerine Ebu Umame
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in şöyle buyurduğunu duyduğunu
söyledi: ''Namaz için okunan ezanı duyunca kalkıp abdest alan Müslüman kul'un
avucuna değen ''K su damlasıyla günahları bağışlanır. Abdestini bitirinceye
kadar da (vücuduna dokunan) o damlaların sayısınca geçmiş günahları bağışlanır.
Sonra namaza kalkar ve bu onun için fazladan sevap olur.''
Ebu Ğalib der ki: Ebu Umame'ye: "Sen bunu Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den duydun mu?" diye sorduğumda: "Evet.
Onu hak, müjdeci ve uyarıcı olarak gönderene yemin ederim ki, bir, iki, üç,
dört, beş, altı, yedi, sekiz, dokuz, on defadan daha çok duydum" deyip
ellerini çırptı.
[-Hasendir-]
1471 (10)- Ebu Umame'nin bildirdiğine göre Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: ''ınüslüman bir kul, namaz vakti
gelince kalkıp güzelce abdest alır ve güzelce namaz kılarsa, Allah, bu namazia
önceki namaz arasındaki günahlarını bağışlar. Sonra farz olan namaz vakti
gelince bu namazı da güzelce kılarsa, yine bu namazia önceki namaz arasında
işlenen günahları bağışlanır. Sonra farz olan başka bir namazın vakti gelip bu
namazı da güzelce kılarsa, yine bu namazia önceki namaz arasında işlenen
günahları bağışlanır.''
Bu Hadis Zayıftır.
1472 (11)- Ebu Umame'nin bildirdiğine göre ResuluIlah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: ''Abdest, daha önce işlenen
günahları siler. Sonra kılınan namaz da fazladan sevap olur.'' Ebu Umame'ye:
"Sen bunu Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den duydun mu?"
diye sorulunca: "Evet. Bir, iki, üç, dört, beş defadan daha çok
duydum" cevabını verdi.
[-Sahihtir-]
6- Abdullah es-Sunabihi (r.a.)
- - (-)
1473 (1)- Ebu Abdullah es-Sunabihi'nin bildirdiğine göre
Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu:
''Abdest alan, ağzını çalkalayıp ve burnuna su verip
sümkürünceı günahları ağzından ve burnundan dökülür. Yüzünü yıkayanın günahları
da kirpikIerinden dökülür. Ellerini yıkayanın günahları da tırnaklarından -veya
ttrnak altlarından- dökülür. Başını ve kulaklarını meshedenin günahları da
günahları başından veya kulaklarındaki kıllardan dökülür. Ayaklarını yıkayanın
günahları tırnaklarından -veya tırnak altlarından- dökülür. Sonra mescide
attığı adımlar onun için fazladan sevap olur.''
[-Sahihtir-]
1474 (2)- Ebu Abdullah es-Sunabihi'den Resulullah
(sallallahu aleyhi ve sellem)'in: ''ınazmaza ve istinşak yapınca, günahları
ağzından ve burnundan dökülür ... '' ifadesiyle başlayan aynı manada bir
rivayette bulunulmuştur.
[-Sahihtir-]
1475 (3)- Ebu Abdullah es-Sunabihi'nin bildirdiğine göre
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: ''Kul abdest alıp,
ağzına su verip çalkalayınca yapınca, burnuyla işlediği günahları dökülür.
Yüzünü yıkayınca yüzüyle işlediği günahları kirpikIerinden dökülür. Ellerini
yıkayınca elleriyle işlediği günahları tırnak altlarından dökülür. Başını
meshedince başıyla işlediği günahları kulaklarından dökülür. Ayaklarmı
yıkayınca, ayaklarıyla işlediği günahları ayak tırnak altlarından dökülür.
Sonra mescide attığı adımlar onun için fazladan sevap olur.''
[-Sahihtir-]
7- Hz. Osman (radiyallahu anh)
- - (-)
1476 (1)- Humran bildiriyor: Hz. Osman taşlıkta (Medine'de,
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in Mescid'i ile çarşı arasında, taş
döşenmiş bir yerde) abdest aldıktan sonra şöyle dedi:
Size öyle bir şey anlatacağım ki, eğer Allah'ın Kitab'ındaki
bir ayet (Hud 114) olmasaydı anlatmazdım. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'in şöyle buyurduğunu duydum:
"Kim güzelce abdest aldıktan sonra girip namaz kılarsa,
diğer namaza kadar olan günahları bağışlamr''
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: Malik (1/30), Buhari (160), Müslim (227) ve
Nesai (1/91) rivayet ettiler.
1524 (l)de tekrar edilecektir.
1477 (2)- Hz. Osman, Resulullah (sallallahu aleyhi ve
sellem)'in şöyle buyurduğunu nakleder: "Kim Allah'ın emrettiği şekilde
güzelce abdest alırsa, farz olan namazları ikisi arasında işlenen günahlara
keffaret olur.''
[-Sahihtir-]
1478 (3)- Humran b. Eban'ın bildirdiğine göre Hz. Osman su
isteyip abdest aldı, mazmaza ve istinşak yaptıktan sonra yüzünü üç defa,
kollarını üçer defa yıkadı ve başıyla ayağının üstünü meshettikten sonra
gülerek arkadaşlarına:
"Neden güldüğümü sormayacak mısınız?" diye sordu.
Onlar: "Neden güldün ey mu'minlerin emiri?" karşılığını verince, Hz.
Osman şöyle dedi:
"Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem) buraya yakın
bir yerde su isteyip, tıpkı benim yaptığım gibi abdest aldıktan sonra gülerek:
"Neden güldüğümü sormayacak mısınız?" diye sordu. Sahabe: "Neden
güldün ey Allah'ın Resulü?" deyince, Resulullah (sallallahu aleyhi ve
sellem) şöyle buyurdu: "Kul, abdest için su isteyip yüzünü yıkayınca,
Allahı bu kişinin yüzüyle işlediği bütün günahları siler. Kollarım yıkayınca da
aynı şey olur. Başını meshedince de aynı şey olur. Ayaklarını da temizleyince
aym şey olur.''
[-Sahihtir-]
HeysemJ:, Mecmu'z-zevaid'de (1/224) irad edip,
"Sahih'te muhtasar olarak geçmiştir" dedi.
1479 (4)- Humran b. Eban der ki: Osman b. Affan'ın abdest
aldığını gördüm. Ellerine üç defa su döküp yıkadı, sonra ağzını çalkalayarak
burnuna su çekti ve yüzünü üç defa yıkadı. Sonra sağ kolunu dirseğine kadar üç
defa yıkadı. Sol kolunu de aynı şekilde yıkadı. Sonra başını meshetti. Sonra
sağ ayağını üç defa yıkadı. Sol ayağını da aynı şekilde yıkadı. Sonra şöyle
dedi: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in benim yaptığım gibi abdest
aldıktan sonra şöyle dediğini gördüm: ''Kim benim abdestime benzer bir abdest
alır, sonra da iki rekdt namaz kılar, namazda iken nefsine hiçbir vesvese
getirmezse, geçmiş günahları bağışlanır.''
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: Buhari: (1934), Ebu Davud (106) ve Nesai:
(1/64) rivayet ettiler.
1715 (4)'te tekrar edecektir.
1480 (5)- Hz. Osman'ın azatlısı Humran, Hz. Osman'ın (abdest
almak için) su istediğini söyleyip mana olarak aynı rivayette bulundu.
[-Hasendir-]
1481 (6)- Humran b. Eban der ki: Hz. Osman'ın abdest
aldığını gördüm: ellerine su döküp üç defa yıkadı. Sonra ağzını çalkalayarak
burnuna su çekti. Sonra yüzünü üç defa yıkadı. Sonra sağ kolunu dirseğine kadar
üç defa yıkadı. Sol kolunu de aynı şekilde yıkadı. Sonra başını meshetti. Sonra
sağ ayağını üç defa yıkadı. Sol ayağını da aynı şekilde yıkadı. Sonra şöyle
dedi: Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem)'in benim yaptığım gibi abdest
aldıktan sonra şöyle dediğini gördüm: ''Kim benim abdestime benzer bir abdest
alır, sonra da iki rekat namaz kılar, namazda iken içine hiçbir vesvese
getirmezse, geçmiş günahları bağışlanır.''
[-Sahihtir-]
1715 (1)'de tekrar edecektir.
1482 (7)- Osman b. Affan'ın azatlısı Humran b. Eban:
"mu'minIerin emiri Osman'ın abdest aldığını gördüm. Ellerine üç defa su
döktü, sonra üç defa burnuna su çekip sümkürdü ve üç defa ağzını
çalkaladı" deyip Ma'mer'in rivayeti gibi bir rivayette bulundu.
[-Sahihtir-]
1483 (8)- Humran b. Eban anlatıyor: Osman b. Affan'ın
yanındaydık. Hz. Osman su isteyip abdest aldıktan sonra tebessüm edip:
"Neden güldüğümü biliyor musunuz?" deyip şöyle devam etti:
Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem) benim yaptığım gibi
abdest aldı, sonra tebessüm ederek: "Neden güldüğümü biliyor
musunuz?" diye sordu. Biz: "Allah ve Resulü daha iyi bilir"
karşılığını verince Nebi (sallallahu aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu:
"Kul, güzelce abdest alıp namaza durarak güzelce namaz kılınca,
namazından, annesinden doğmuş gibi günahsız bir şekilde çıkar.''
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: Bezzar (435) rivayet etti.
1484 (9)- Humran b. Eban anlatıyor: Halkın oturma yerlerinde
Hz. Osman'ın yanına gittiğimde güzelce abdest aldıktan sonra şöyle dedi:
"ResuluIlah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in burada güzelce abdest
aldığını, sonra şöyle buyurduğunu duydum: ''Kim benim şu abdest alışım gibi
abdest alır, sonra mescide gelip ve iki rekiit namaz kılarsa, geçmiş günahları
bağışlanır.'' Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): '' (Böyle yapmakla)
günahlarınızın bağışlanacağını düşünerek amel yapmayı terk etmeyin'' buyurdu.
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: Buhari (6433) ve Müslim (226) rivayet ettiler.
1485 (10)- Osman b. Affan'ın bildirdiğine göre Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: "Kim abdestini güzelce alırsa
o kimsenin günahları tırnaklarının altına varıncaya kadar bütün vücudundan
çıkar.''
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: Müslim (1/85) rivayet etti.
1486 (11)- Humran der ki: Hz. Osman halkın oturma yerlerinde
otururken, abdest almak için su istedikten sonra şöyle dedi:
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in oturduğum bu
yerde abdest aldığını ve sonra şöyle buyurduğunu duydum: ''Kim şu abdestim gibi
alır, sonra kalkıp iki rekiit namaz kılarsa, geçmiş günahları bağışlanır.''
Sonra Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem): '' (Böyle yapmakla) günahlarınızın
bağışlanacağını düşünerek amel yapmayı terk etmeyin'' buyurdu.
[-Sahihtir-]
1487 (12)- Hz. Osman'ın bildirdiğine göre Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu: ''Kim güzelce abdest alır, farz
bir namazı kılmak için (mescide gitmek üzere) yürüyüp orada kılarsa, geçmiş
günahları bağışlanır.''
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: Nesai (2/111) rivayet etti.
1488 (13)- Humran anlatıyor: Hz. Osman, Müslüman olduktan
sonra her gün yıkanırdl. Bir gün namaz kılması için abdest suyu hazırladım.
Abdest alınca: "Size Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den duyduğum
bir hadisi anlatmak istedim" dedikten sonra: "Size anlatmamanın daha
uygun olduğu görüşündeyim" dedi. Hakem b. Ebi'l-As: "Ey mu'minlerin
emiri! Eğer bahsedeceğin şey hayırlı bir şeyse onu yaparız. Kötü bir şeyse
ondan sakınırız" deyince Hz. Osman şöyle dedi: "O halde size anlatacağım.
Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem) bu (aldığım) abdest gibi bir abdest
aldıktan sonra şöyle buyurdu: ''Kim bu şekilde güzelce abdest alır, kalkıp rüka
ve secdesine dikkat ederek namaz kılarsa, büyük günahlardan sakmdığı müddetçe,
bu namaz önceki namazIa aralarında işlediği günahlarına kefaret olur.''
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: Bezzar (427-8) rivayet etti.
1489 (14)- İkrime b. Halid'in Medine halkından bir adamdan
bildirdiğine göre müezzin ikindi namazı için ezan okuyunca Hz. Osman abdest
almak için su istedikten sonra dedi ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve
Sellem)'in şöyle buyurduğunu duydum: ''Kim emredildiği gibi temizlenirse
(abdest alırsa) ve emredildiği gibi namaz kılarsa günahları bağışlanır. '' Hz.
Osman sahabeden dört kişinin bu hadisi Resulullah (sallallahu aleyhi ve
sellem)'in söylediğine şahit olduğunu söyleyince, bu dört sahabe buna şahitlik
ettiler.
Bu Hadis Zayıftır.
Diğer tahric: Taberani (149) rivayet etti.
1490 (15)- Osman b. Affan'ın azatlısı Humran b. Eban der ki:
Hz. Osman'ın abdest almak için Mescid'in kapısında su istediğini gördüm.
Ellerini yıkadıktan sonra ağzını çalkalayarak burnuna su çekti. Sonra yüzünü üç
defa yıkadı. Sonra kollarını üç defa dirseklerine kadar yıkadı. Sonra başını
meshedip ellerinin arka kısmıyla kulaklarının ardını meshetti. Sonra sakalını
sıvazladı. Sonra ayaklarını üç defa topuklarına kadar yıkadı. Sonra kalkıp iki
rekat namaz kıldı. Sonra şöyle dedi: Sizin için, Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem)'in aldığını gördüğüm gibi abdest aldım. Sonra onun kıldığı gibi iki
rekat namaz kıldım. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) namazı kıldıktan sonra
şöyle buyurdu:
"Benim aldığım gibi abdest alıp namazda iken içine
hiçbir vesvese getirmezse, önceki günkü namazıyla bu namazı arasmdaki günahları
bağışlamr.''
[-Hasendir-]
1491 (16)- Osman b. Affan'ın azatlısı Humran der ki: Hz.
Osman halkın oturma yerlerinde abdest alıp azalarını üçer defa yıkadı ve dedi
ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in şöyle buyurduğunu duydum: Kim
bu abdestim gibi abdest alır, sonra namaz kılmak için kalkarsa günahları
dökülür'' yani, günahları yüzünden, ellerinden, ayaklarından ve başından
dökülür.
[-Sahihtir-]
1492 (17)- Ebu Sahra Cami b. Şeddad der ki: Humran b.
Eban'ın, Basra mescidinde Ebu Burde'ye şöyle dediğini duydum. Bu sırada ben de
yanında durmuştum: Osman b. Affan, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in:
''Kim, Allah'ın emrettiği gibi abdest alırsa, beş vakit namaz, aralarında
işlenen günahlara kefarettir'' şöyle buyurduğunu söyledi.
[-Sahihtir-]
2697(2)'de tekrar edecektir.
1493 (18)- Humran b. Eban, mescidde (vali) Ebu Burde'ye,
Osman b. Affan'dan Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in şöyle
buyurduğunu nakletti: ''Kim, Allah'ın emrettiği gibi abdest alırsa, beş vakti
namaz, aralarında işlenen günahlara kefarettir.''
[-Sahihtir-]
2698 (3)'te tekrar edecektir.
1494 (19)- Osman b. Affan'ın bildirdiğine göre Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Kim güzelce abdest alır, farz namaz için
yürüyüp (mescide giderek) kılarsa, günahı bağışlanır'' buyurdu.
[-Sahihtir-]
1495 (20)- Hz. Osman'ın azatlısı Haris der ki: Bir gün Hz.
Osman oturunca biz de yanında oturduk. Müezzin gelince, Hz. Osman ondan su
istedi - zannedersem kapta bir müd miktarı su vardı- Osman abdest aldıktan
sonra dedi ki: Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem)'in bu abdestim gibi
abdest alıp şöyle buyurduğunu gördüm: ''Kim bu abdestim gibi abdest alır, sonra
kalkıp öğle namazını kılarsa, sabah namazıyla öğle namazı arasındaki günahları
bağışlanır. Sonra ikindi namazını kılarsa, öğle namazı ile ikindi namazı
arasında işlediği günahları bağışlanır. Sonra akşam namazını kılarsa, akşam ile
yatsı namazı namazı arasında işlediği günahları bağışlanır. Sonra yatsı
namazını kılarsa, yatsı ile akşam namazı arasında işlediği günahları bağışlanır.
Sonra gecesini uyuyarak geçirip sabah namazı vakti kalkarak abdest alıp, sabah
namazını kılarsa, sabah ile yatsı arasında işlediği günahları bağışlanır.
Bunlar (vakit namazıarı) günahları yok eden iyiliklerdir. ''
Hz. Osman'a: "İ yiliklerden kasıt bunlarsa, baki
kalacak yararlı işler, hangileridir?" diye sorulunca: "Bunlar, La
ilahe illallah, Sübhanallah, Elhamdulillah, Allahu Ekber, Ve la havle vela
kuvvete illa billah, sözleridir" cevabını verdi.
[-Sahihtir-]
Heysemı (16850) der ki: "Ahmed, Ebu Ya'la ve Bezzar
rivayet ettiler. Ahmed'in, Osman'ın azatlısı Haris b. Abd dışındaki ravileri
Sahfh'in ravileridir. O da güvenilirdir."
8- Ukbe b. Amir (r.a.)
- - (-)
1496 (1)- Ukbe b. Amir der ki: Bu gün sadece Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in söylediği şeyi söyleyeceğim. Nebi (sallallahu aleyhi ve
sellem): ''Kim söylemediğim şeyi benim adıma söylerse Cehennemdeki yerini
hazırlasın'' buyurdu.
[-Hasendir-]
Heysemi (2/264) hadisin hasen olduğunu söyledi.
1497 (2)- Ukbe b. Amir'in bildirdiğine göre Resulullah
(sallallahu aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: ''Ümmetimden iki kişi vardır ki
bunlardan biri
[-Sahihtir-]
Heysemi (2/264) hadisin hasen olduğunu söyledi.
9- Ebu Hureyre (r.a.)
- - (-)
1498 (1)- Ebu Hureyre'nin bildirdiğine göre Resulullah
(sallallahu aleyhi ve sellem) şöyle buyurdu: ''ınüslüman -veya mu'min- kul
abdest alırken yüzünü yıkadığı sırada gözleriyle işlediği günahlar abdest suyu
veya suyunun son damlasıyla dökülür gider. Ellerini yıkadığında elleriyle
işlediği günahlar abdest suyu veya suyunun son damlasıyla dökülür. Öyle kii
kişi eliyle işlediği tüm günahlarından arımr ve tertemiz olur.''
[-Sahihtir-]
Diğer tahric: Malik, Muvatta (sh. 32) ve Müslim (1/85)
rivayet ettiler.